Beat kuşağı ve müzik etkileşimi
Özet
İki Dünya Savaşı sonrası Amerika’da oluşan toplumsal yaşamdaki değişikliklerin
yarattığı yeni felsefi yaklaşımlar kaçınılmaz olarak dönemin müzik anlayışında da kendini
göstermiştir. Siyaset ve medya yoluyla topluma dayatılmaya çalışılan yaşam biçimi, temelde
savaş karşıtlığının yayıldığı gençlik üzerinde de yoğun bir tepkinin oluşmasına sebep olmuş ve
dönemin yazar ve müzisyenleri bu baskılara karşı yeni bir üslup ve müzik akımının
gelişmesinde öncü olmuşlardır.
ABD’de müzik piyasasını elinde bulunduran beyaz ırkın caz müziğini eğlence
sektörünün bir ürünü haline getirmesi sonucunda, bazı Afro-Amerikalı müzisyenler bu duruma
tepki olarak ‘Bebop’ adı altında yeni bir caz türü ortaya koymuşlardır. Bebop, Charlie Parker,
Kenny Clarke ve Dizzy Gillespie gibi donanımlı caz müzisyenlerinin geliştirdikleri geleneksel
sınırları aşarak, doğaçlamaya dayalı, taklit edilmesi imkânsız, yeni bir stil olarak ortaya
çıkmıştır. Bu yeni ve asi müzikal üslup, Beat Kuşağı’nı oluşturacak olan genç düşünürleri
derinden etkilemiştir. Bu gelişmelerin ışığında, akademik kuralları tanımayan, sansürsüz bir
edebi üslup ortaya koyan Beat yazarları, Amerika’da başlayıp İngiltere’ye ve daha sonra
Avrupa’nın diğer bölgelerine yayılan Rock ‘n’ Roll müziğinin oluşumda önemli bir rol
oynamışlardır. ‘Kendine has olma’ niteliği taşıyan ve bireysel özgürlüğü kapsayan bu yeni
akım, 50’li yıllardan itibaren Batı popüler kültürünün vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir.
1960’lı yıllara gelindiğinde Beat Kuşağı’yla başlayan ‘Rock ‘n’ Roll’ ve ‘Teenager’
kültürü yerini yeni gelişen ‘Hippi Hareketi’ne bırakmıştır. Bu gelişme, sayısız gencin Doğu
felsefesini benimsediği ve zihin açıcı maddeler kullanarak ruhanî bir özgürlüğe kavuşmayı
hedeflediği bir karşı-kültür hareketine dönüşmüştür. Amerika’nın Vietnam Savaşı’na katılması
ülkede yoğun protestolara, sokak gösterilerine yol açmış ve savaş karşıtlığı dönemin müziğine
de yansımıştır. The Beatles, The Rolling Stones, Bob Dylan, The Doors, Jefferson Airplane ve
Jimi Hendrix gibi isimlerin gündemde olduğu bu dönem, 1969’da yarım milyon kişinin
katılımıyla gerçekleşen ‘Woodstock’ müzik festivaliyle zirveye ulaşmıştır. Beat Kuşağı bu
değişim ve özgürlüklerin simgesidir; etkileri de bu zamana kadar süregelmiştir.
The world wars which radically affected the social life and thus paved way to new
trends in the United States also created a new type of music culture. The model of life which
was imposed on the American society by politicians and the media circles caused strong
reactions among the youth while notions of anti-war and anti-establishment were gaining
ground as well. Eventually, some writers and musicians at that time tried to find ways to cope
with these feelings and pioneered new literary and musical styles against this authoritarian
regime.
A few prominent Afro-American musicians succeeded in creating a new style in jazz
music called ‘Bebop’ in reaction to white Americans who wanted to control the music market
with a view to use jazz only as entertainment means. Bebop was performed by some talented
musicians such as Charlie Parker, Kenny Clarke and Dizzy Gillespie, a style that was based on
improvisation which was impossible to imitate by others in order to preserve the true meaning
of jazz which was deeper than just entertainment. By doing so, these musicians went beyond
the boundaries of the present music culture to recapture the origins of jazz.
This brand new and rebellious style deeply affected the young minds, who will later be
regarded as the ‘Beat Generation’. Under the light of these developments, the writers of this
generation, who produced a new, bohemian and uncensored genre which also rejected the
classical academic rules, played an outstanding role in the emergence of Rock ‘n’ Roll, which
first initiated in the U.S. and later spread to England and other parts of Europe. This
movement which bears ‘a unique character of its own’, and which can also be named as
‘looking for individual freedom’, became an essential part of what was called Western popular
culture as of the 1950’s.
During the sixties, ‘Rock ‘n’ Roll’ and ‘Teenage’ culture which was triggered by the
Beat Generation was taken over by the newly developing ‘Hippie-Movement’. This then,
turned into a counter-culture which was largely accepted by numerous youngsters who also got involved in Eastern philosophies, by means of which they intended to reach spiritual
freedom using ‘mind expanding’ drugs.
In the meantime, nationwide protests and anti-war demonstrations broke out when the
U.S. got involved in the Vietnam War, eventually having impacts on new musical timbres and
especially song lyrics. This period reached its peak with half a million people showing up at
the Woodstock Music Festival in 1969. The Beat Generation became a symbol of these
changes and individual freedom, while their impact on social and popular culture will carry on
for many years to come.