Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAlehan, Füsun
dc.contributor.authorGümüştaş, Mehmet Gümüştaş
dc.date.accessioned2015-02-17T08:58:22Z
dc.date.available2015-02-17T08:58:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/1793
dc.description.abstractAMAÇ: Bu çalışmada, çocuklarda astım hastalığının neden olduğu hipoksik atakların ve kronik hastalık seyrinin bilişsel işlevler ve akademik başarı üzerindeki etkilerinin kontrol grubu ile karşılaştırılması, duygudurum değişiklikleri, astım kliniği ve demografik özelliklere göre de değerlendirilerek ilişkili faktörlerin belirlenmesi amaçlandı. YÖNTEM: Başkent Üniversitesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Çocuk Allerjisi Bölümü’nde takip edilen, çalışma kriterlerini kapsayan, 6 - 16 yaş arasındaki, hastalık şiddetine göre sınıflandırıldığında hafif veya orta persistan astım hastası 55 çocuk ve yaş, cinsiyet olarak eşleştirilmiş 55 sağlıklı çocuk kontrol grubu olarak, onay formunu imzalayarak çalışmamıza dahil edildi. Bilişsel işlevlerin değerlendirilmesi için Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği GeliĢtirilmiş Formu (WÇZÖ - R), Görsel İşitsel Sayı Dizisi Testleri (GİSD - B) ve Bender Gestalt Görsel Motor Algılama Testi uygulandı. Çocuk Anksiyete Duyarlılığı Ölçeği (ÇADÖ), Çocuk Durumluk Sürekli Kaygı Envanteri (ÇDSKE), Çocuk Depresyon Ölçeği (ÇDÖ) öz bildirim ölçekleri ile her iki grup değerlendirildi. BULGULAR: Astımlı çocuklarda görsel - algısal yetiler ile, görsel dikkat ve görsel bellek ilişkili bilişsel işlevlerin anlamlı düzeyde olumsuz etkilendiği görüldü. Astımlı olgularda Görsel İşitsel Sayı Dizileri Testi (GİSD - B) görsel yazılı alt grup testinde puanlar kontrol grubuna göre anlamlı olarak düşük idi. Astımlı olgularda kontrol grubuna göre Bender - Gestalt Testi sonuçlarından organisite oranı, toplam hata sayısı ve Şekil bozukluğu hata türü anlamlı olarak daha yüksek bulundu. Bunun yanı sıra hastalık şiddeti ile ilişkilendirilen risk faktörlerinin varlığının görsel algı yeteneklerini olumsuz etkilediği görüldü. Astımlı olgularda okul devamsızlığı kontrol grubuna göre anlamlı olarak yüksek iken, astım varlığının ders başarısı üzerine etkisinin olmadığı görüldü. Astımlı olgularda duygudurum değişikliklerinde; ÇADÖ, ÇSKE, ÇDÖ puanları açısından sağlıklı çocuklara göre anlamlı fark saptanmadı. TARTIŞMA: Astımlı çocuklarda; hastalık şiddeti arttıkça görsel algı, görsel dikkat ve bellek ile ilişkili bilişsel işlevlerin olumsuz etkilendiği görüldü. Bu nedenle astımlı olgularda bilişsel işlevlerdeki etkilenme olasılığının hastalık takibinde gözönünde bulundurulmalıdır. Bu bakış açısının hastalık kontrolünde faydalar sağlayacağı ve destekleyici müdahalelere olanak sağlayarak kronik hastalık sürecine uyumu artıracağı düşünülmektedir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Tıp Fakültesi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÇocuklarda Astımen_US
dc.subjectBilişsel İşlevleren_US
dc.subjectDers Başarısıen_US
dc.subjectHipoksien_US
dc.titleAstım tanısıyla izlenen çocuklarda bilişsel işlevlerin değerlendirilmesien_US
dc.typespecialistThesisen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster