Örgüt içi çatışma yönetiminde halkla ilişkiler araçlarının rolü : (Decathlon spor mağazaları örneği)
Abstract
Örgüt içinde yaşanan çatışmalar, günümüz örgütleri için önemli bir konu haline
gelmiştir. Kişisel sorunlar, kişi-grup problemleri ya da iki grup arasındaki
sıkıntılardan dolayı örgüt üyeleri, örgütsel amaç ve hedefleri yerine getirmekte
aksaklıklar yaşamaktadırlar. Bu nedenle çatışma yönetimi, örgütler için her zaman
önemli bir çalışma sahasını temsil etmektedir.
Çatışma, tüm canlıların hayatlarında yaşadıkları evrensel bir olgudur. Yaratılışı
gereği birbirinin aynısı olması mümkün olmayan, farklı karakter ve düşünce
sistemine sahip bireylerin oluşturduğu örgütlerde uyuşmazlık ve anlaşmazlıkların
yaşanması anlayışla karşılanmalıdır. Esasında, çatışmasız bir ortam beraberinde
monotonluğu ve mevcut duruma sabitlenmeyi getirmektedir. Bu durumda, örgüt
yöneticileri, üyeleri için çatışmayı özendirmeli ancak, çatışma sonucunda meydana
çıkan yararları iyi kullanarak bunları birer fırsata dönüştürmeli ve yıkıcı sonuçlardan
kaçınarak çok başarılı Ģekilde yönetmelidirler.
Görevi, örgüt ve hedefleri arasında iletiĢimi gerçekleştirmek amacıyla köprüler
kurmak olan halkla ilişkiler, örgüt içerisinde yaşanan çatışmaların etkili bir şekilde
yönetilmesinde rol almak için araçlarını kullanmaktadır. Yüz yüze görüşme, telefon,
internet, konferanslar gibi halkla ilişkiler araçları vasıtasıyla örgüt yöneticileri,
üyeleri arasında yaşanan uyuşmazlık ve anlaşmazlıkları en aza indirgeyip, daha fazla
paylaşımın oluşturulmasını sağlayarak sağlıklı bir ortam yaratma fırsatı
yakalamaktadırlar.
Bu çalışmada, örgütün faaliyetlerini gerçekleştirebilmesine ve amaçlarına
ulaşabilmesine engel olan çatışmaya, çatışmaya neden olan faktörlere, çatışma
türlerinin belirlenmesine ve çatışma sonuçlarının işlevsel olup olmamasının çatışma
yönetimi modelleri ışığında belirlenen örgütsel etkilerine, son olarak da halkla
III
ilişkiler ve halkla ilişkiler araçlarının örgütsel çatışmaların etkili bir şekilde
yönetilmesindeki rolüne değinilmeye çalışılmıştır.
Halkla ilişkiler araçlarının örgüt içerisinde yaşanan çatışmaların
yönetilmesindeki rolünün ortaya konulması açısından önemli bir örnek oluşturması
beklenen bu araştırmada, Décathlon Spor Mağazaları’nda uygulanan anket çalışması
ile çalışmada teorik olarak ortaya konan etkiler nicel verilerle ve gerçekleştirilen
görüşmelerle kanıtlanmaya çalışılmıştır.